Maria Bieşu
3 august 1935 – 16 mai 2012
Maria Bieșu s-a născut la 3 august 1935 în comuna Volintiri, Raionul Ștefan Vodă, Moldova,
într-o familie de oameni simpli, privați de pretenții în ale artei
muzicale.Părinții ei au fost Luca și Tatiana Bieșu. Maria Bieșu
debutează ca solistă în cadrul formației de muzică populară „Fluieraș cu piesa Struguraș de pe colină la un concurs raional,[1] alături de celebrii Tamara Ciobanu și Serghei Lunchevici.[2][3] A fost nevoită să treacă prin emoțiile provocate de nedumeririle părinților („artistă... ce fel de specialitate este asta?”).[2] Apoi, la festivalul republican, ministrul culturii a urcat special pe scenă pentru a o îndemna să vină la conservator. În 1955, în fața comisiei de examinare a Conservatorului din Chișinău, Maria Bieșu a interpretat o romanță de Liszt și aria din Dama de Pică cu atâta simțire, încât în final s-a lăsat o tăcere suspectă, după care examinatorii au exclamat în cor: „Bravo, Marie!”, priminind nota cea mai înaltă. [4]
A dus o viață grea, având și probleme de sănătate, deoarece unica sursă
de existență era o bursă modestă. A avut dificultăți în timpul
studiilor, deoarece a fost admisă la Conservator fără a avea o pregătire
specială prealabilă. La acel început promițător, Maria Bieșu a fost
călăuzită de profesoarele de canto: Paulina Botezat și talentata cântăreață Suzana Zarifian.
Maria avea însă de atunci convingerea fermă că locul ei este pe scena
Operei, astfel a trecut de la muzica folclorică la operă, angajându-se
în 1962 în urma unui concurs la Opera din Chișinău. O împrejurare
accidentală îi oferă șansa unei lansări fulminante. În ajunul lansării
spectacolului Tosca de compozitorul Puccini,
protagonista rolului Floriei Tosca se îmbolnăvește, iar Maria Bieșu
este propusă ca suplinitor. Debutul solistei pe scena Teatrului de Operă
are loc pe 28 aprilie 1962.
Succesul a fost recunoscut atât de specialiști, spectatori, cât și de
teatrul care a început să proiecteze un repertoriu special pentru ea.[2] „Maria Bieșu a demonstrat capacități de artistă prin ținuta scenică firească, iar prin voce - har ales” (după presă, 1962). "Cultura Moldovei (13
mai 1962) scria: "Rolul central al operei - Floria Tosca - și-a găsit o
reușită interpretă în persoana absolventei Conservatolui din Chișinău,
Maria Bieșu. (...) De câțiva ani o cunoaștem ca o talentată interpretă
de cântece populare (cu orchestra Fluieraș. - A. D.)".[5]
Atunci a fost pentru dânsa prima întâlnire cu scena teatrului de operă,
atunci începea o nouă eră în arta vocală interpretativă moldovenească.
Maria Bieșu făcuse atunci cunoștință cu tânărul regizor Eugen Platon
(deși spectacolul a fost montat de G. Ghelovani). Acesta a fost unul
dintre primii care intuiseră o carieră artistică neobișnuită a "sopranei
de categoria a doua". Tânărul director de scenă a lucrat cu viitoarea
primadonă în spectacolul Evgheni Oneghin de Ceaikovski, care a confirmat talentul sopranei.
În 1965, tânăra solistă, împreună cu un grup de soliști de operă, face un stagiu la teatrul La Scala din Milano, Italia. Aici, sub îndrumarea maestrului Enrico Piazza, asistentul de altădată a marelui Toscanini, pregătește rolurile principale de soprană în limba italiană din operele Tosca, Madame Butterfly, Aida și Trubadurul. Însuși Antonio Guiringuelli, directorul general al teatrului La Scala, a declarat că această tânără n-are nevoie de nici un fel de lecții – ea are un dar înnăscut.[6]
Ascensiunea (1967 - 1990)
În 1967 obține titlul de „Cea mai bună Cio-Cio-san” la Concursul Internațional Miura Tomaki (Ediția I Tokio, Japonia).[6]
Din acest moment, Maria Bieșu a început să fie invitată în juriu, în
concerte sau să țină prelegeri la diverse instituții muzicale din Europa, America și Asia.
La Tokio, în cadrul concursului din 1973, fiind de acum membră a
juriului, Maria Bieșu face cunoștință cu idolul său - Maria Callas.„O voce cu timbrul cel mai frumos din toate vocile care au participat la concurs!” - acesta a fost calificativul formulat de juriul prestigiosului Concurs Internațional P. I. Ceaicovski din Moscova,
ediția a III-a. Au fost discuții contradictorii, în urma cărora Mariei
Bieșu i s-a conferit doar medalia de bronz. În cadrul acestui concurs a
făcut cunoștință cu Irina Arhipova, cea care s-a angajat cu dezinvoltură să-i ajute talentatei moldovence în urcușul pe marile scene ale lumii.[7] În 1964 interprinde un faimos turneu prin mai multe orașe ale Uniunii Sovietice, după ce în 1963 își prezentase cu brio rolul din Madame Butterfly în orașul bulgar Ruse. Într-un șir de spectacole, partener în spectacolul Tosca i-a fost reputatul Muslim Magomaev, care evolua în rolul lui Scapia. Magomaev declară că nu mai cunoscuse o mai bună interpretă a rolului titularar. Când era invitat să evolueze în rolul Scarpia,
marele bariton întotdeauna punea condiția ca în rolul Toscăi să fie
invitată Maria Bieșu. Vorbind despre soprana moldoveancă, Muslim face
trimiteri la vocile Mariei Callas și Renata Tebaldi, afirmând că glasul Mariei este cu adevărat italian.[8][9]
În 1965
Maria Bieșu este invitată de Teatrul Mare din Moscova să interpreteze
rolul Tatianei din opera Evgheni Oneghin de P. Ceaikovski. Soprana a
impresionat cu calitățile sale vocale lumea muzicală moscovită, iar
dirijorul B. Haikin, pe lângă felicitările călduroase în urma acelui
spectacol, îi propuse o permanentă colaborare. Împreună cu Haikin, Maria
Bieșu s-a produs în numeroase reprezentații ale primului teatru din
fosta U.R.S.S., a imprimat un șir de creații la radio și pe discuri.[9]
Alături de regizorul Emil Loteanu și compozitorul Eugen Doga.
După ce Maria Bieșu a evoluat pe scena teatrului Metropolitan Opera din New York.[6] cu partiția Neddei în opera Paiațe de Leoncavallo, conducerea acestui teatru a expediat Ministerului de Cultură al U.R.S.S.
o ofertă oficială solicitând încheierea unui contract pentru o întreagă
stagiune teatrală. Urma să interpreteze zece din cele mai frumoase
roluri pe scena Metropolitanului. Diriguitorii și potentații timpului
i-au amintit: „Nu uita că ești deputat, că ai obligațiuni morale față de alegători”. Cu gândul la mama și surorile sale, Maria Bieșu n-a mai plecat la Metropolitat Opera, ci a rămas acasă.[10] Timp de câțiva ani primadona și-a transferat salariul în Fondul Păcii. Maria Bieșu este membru PCUS din anul 1979.
După marele succes de la Tokio, urmează o fructuoasă activitate concertistică. Maria Bieșu evoluează pe scena Teatrului Bolșoi din Moscova și pe scenele teatrelor de operă din Paris, Sydney, Tokio, Varșovia, Helsinki, Tbilisi, Leningrad etc. Susține turnee solistice în orașe din Japonia, Australia, Cuba, Israel.
Piscurile creației sale licrice le-a cucerit alături de regizorii E.
Platon și E. Constantinov, dirijorii L. Hudolei, I. Alterman, L.
Gavrilov, A. Mocialov și Alexandru Samoilă.
Maria Bieșu a decedat pe data de 16 mai 2012, pe patul spitalului Cancelariei de Stat, răpusă de leucemie.
Invită Maria Bieșu (1990 - prezent)
Viața Mariei Bieșu a cunoscut o perioadă complicată la începutul
anilor '90 ai secolului trecut. Primadona n-a putut să-și păstreze
intact repertoriul, a pierdut publicul spectator numeros, pe unii din
prietenii și colegii de teatru, despărțiți de noile hotare și
orânduieli. Maria Bieșu a fost constrânsă de circumstanțe să se
reorienteze. Astfel a pornit să propage ideea unui Festival al muzicii de operă. Visa ca Chișinăul să devină un centru al muzicii de operă, să se adune în capitala Moldovei cântăreți de operă din toată lumea. Astfel, în septembrie 1990, la Chișinău a fost inaugurat Primul Festival Internațional al starurilor de operă și balet, intitulat Invită Maria Bieșu. De atunci, pe meleagurile Moldovei, toamna, poposește fluturele gingaș (logotip al Festivalului Invită Maria Bieșu),
împreună cu talente recunoscute în toată lumea ale muzicii de operă și
balet. Odată cu anii, se afirmă și se extind coordonatele festivalului, -
diversitatea de genuri, programe. Astăzi Festivalul Internațional Invită Maria Bieșu a devenit unul din principalele simboluri ale culturii din Republica Moldova, iar Chișinăul - una dintre capitalele muzicii de operă din Europa.
Decesul
Maria Bieșu s-a stins din viață la 16 mai 2012, la Spitalul
Republican al Asociației Curativ-Sanatoriale și de Recuperare a
Aparatului Guvernului din Moldova. [11]. Maria Bieșu suferea de 7 ani de o formă rară de leucemie [12]. La 18 mai Guvernul Republicii Moldova a decis acordarea Teatrului de Operă și Balet numele Mariei Bieșu. Primadona Operei Naționale a fost înmormântată la 19 mai 2012 la cimitirul de pe strada Armenească din Chișinău [13]. În scuarul Teatrului de Operă și Balet a avut loc un miting în memoria artistei [14]. Ziua de 19 mai a fost declarată zi de doliu național în Republica Moldova [15].
Vocea și timbrul
Elena Vdovina, muzicolog din Republica Moldova, afirmă că "vocea
Mariei Bieșu impresionează până în adâncul sufletului prin tembrul ei
irepetabil, pătruns de frumusețe, căldură și prospețime. Ea te cucerește
prin neobișnuita eleganță a vocalismelor, prin tehnica filigranată a
romanțelor – prin stacatto ireproșabil de compact și diafan și prin
surprinzător de curatul legatto al vertiginoaselor fiorituri. Cântăreței
îi reușește cu brio sclipitoarea coloratură în aria Leonorei
(Trubadurul), accentele dramatice pline de pasiune ale eroinelor sale:
Aida, Liza, Santuzza, cantilenele lirice ale Tatianei, Iolantei, Mimi."[16]
"Soprana cu o voce neobișnuită, întinsă uniform, cu regulatitate
impecabilă, pe suprafața celor trei registre - o voce amplă, și, în
același timp, foarte mobilă, capabilă se se plieze la toate
solicitările, până la nuanțele cele mai fine, cele mai discrete" (Der Tagesspleger, noiembrie 1973, Berlinul de Vest)[17]
Despre viitorul muzical al sopranei, Claudia Partole afirmă că "Maria
Bieșu a putut să-și conserveze vocea, s-o păstreze așa cum i-a fost
destinată, menținând-o în aceeași condiție formidabilă." [18] Maria Bieșu afirmă: „Dacă
am luat „do" în registrul de sus cu "piano", înseamnă că o să mai
cânt... Când se vor termina acutele, atunci le vine sfârșitul și
rolurilor mele..."[19]
Un comentariu:
Un Testament Unionist Regățean:
-----------------------------------------------------------------------------------
16 mai 2012:
Un dangat cristalin de clopot simbolic al Re-Unirii:
cântareata Maria Biesu de la Opera din Chisinau,
se stinge aniversar prin vointa divina la cei 76 de ani,
exact in ziua de Mare Doliu National:
1812 -16 mai - 2012, la 200 de ani de ocupatie ruseasca,
si ne lasa un mesaj tainic unionist de adio:
——————————————————————————————————-
„Dragii mei concetăţeni !
Susținerea pe care o simt din partea Dvs. nu doar în ultima vreme,
ci și pe parcursul întregii mele vieți, îmi permite să mă adresez către voi
cu dragoste și recunoștință, dar și cu un mesaj către bunătatea voastră.
M-am născut cândva pe acest pământ care se numea Regatul României.
Faima a venit la mine pe acest pământ care se numea Uniunea Sovietică.
Astăzi sunt susţinută de locuitorilor Patriei mele iubite – Republica Moldova.
Vreau ca pământul nostru să înflorească, să trăiască în pace și liniște,
să aducă lumii bunătate și lumină,
astfel încât acest pământ din centrul Europei
să fie un loc sfânt al iubirii și bunătății.
Faceţi tot ce puteți ca să fie aşa.
Cu dragoste,
a voastră Maria Bieşu”
———————————–————————-----------
N.B.
Descifrarea mesajului:
Tara = România / Marea Dacie
Pamânt = satul ei natal românesc - Volintiri, jud. Cetatea Alba
Patria = provincia româneasca Moldova de Est
-----------------------------------------------------
http://www.union.md/utv/slagarul-zilei/lagarul-zilei-pe-union-maria-biesu-doina
---------------------------------------------------------
N.B.
„În 1992, fiind întrebata:
„Să înțeleg că și DVS. sunteți unionistă?”,
Maria Bieșu a răspuns:
-----------------------------
” Așa este. De mică, odată cu laptele matern,
mi-a intrat în sânge și românismul.
Sunt româncă și cred că orice român,
orice patriot este dator să se gândească la Re-întregirea Patriei.
Iar eu sunt patriot convinsa!
Nicicând nu m-am gîndit să plec de aici.
Cu atât mai mult acum,
când e în toi lupta pentru revenirea Moldovei
la sânul Patriei-mamă”
(ziarul "Tineretul Moldovei", 21 februarie 1992)
http://traianvasilcau.wordpress.com/2012/05/18/cine-isi-face-rating-politic-si-pe-seama-raposatei-maria-biesu-2/#comment-8043
--------------------------------------------------------------------
ADDENDUM:
Cortegiul funerar:
Notati pe aceste fotografii banderolele tricolore
purtate la brat de mai multe personalitati.
O pilda patriotica de urmat de toata lumea, peste tot,
ORIUNDE SI ORICAND si in fiecare zi !
http://www.jurnal.md/ro/news/cea-mai-buna-cio-cio-san-pe-ultimul-drum-foto-220074/
------------------------------------------------------------------------
P.S.
Tot in aceasta zi, la 16 mai, dar in 1980, lânga Bucuresti,
murea Marele scriitor român Pamântean - Marin Preda,
otravit de Ceausescu.
Trimiteți un comentariu